امروز: دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
سرویس : سیاسی
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۳ - ۰۵:۵۴
شناسه خبر: ۴۲۷۸۲۹
 
بتن ریزی این بار در چشم «ثریا»/ آیا فشارها «دیدبان پیشرفت» را هم پلمپ می‌کند؟
آیا ثریا باید تاوان درست بودن پیش بینی های کارشناسی اش را بدهد؟ و آیا غرب گرایان و محافظه کاران و مروجان گفتمان "ما نمی توانیم" سرانجام، انتقام خود را از ثریا خواهند گرفت؟

به گزارش دلگان پرس به نقل از خبرگزاری فارس ، کامران قبادی در یادداشتی با عنوان "بتن ریزی این بار در چشم "ثریا" این پرسش را مطرح کرد که  آیا فشارهای دولت "دیدبان پیشرفت" را هم پلمپ می کند؟.

برداشت اول:

عراقچی در یکی از جلسات کمیسیون برجام که از صدا و سیما پخش می شد، گفت: «صدا و سیما وسط مذاکره مستند "شطرنج با گرگ ها" پخش کرد، یعنی مذاکره کنندگان ما اینقدر خرند که رفتند با گرگ ها شطرنج بازی می کنند. ببخشید من این طور صحبت می کنم چون این ها همه احساسی بود که به تیم منتقل می شد. یعنی شما سربازانی را خط جلو فرستاده بودید که مرتب از پشت کتک می خوردند.» در این هنگام صدای یکی از نمایندگان می آید که توجیه می کند مقصود کار سخت مذاکره کنندگان بوده است. عراقچی پاسخ می دهد: «نه ... شطرنج با گرگ ها (مستند ثریا) یعنی شما یه خرده عقلت کمه»

برداشت دوم:

سیروس ناصری در مناظره برنامه زنده ثریا و د رانتقاد به مواضع این برنامه و مستندهای هسته ای آن گفت: "باید اسم برنامه ی ثریا را بگذارید مریخ و سنگلاخ، کار شما سیاه نمایی و امیدزدایی است." وی گفت: "کمیسیون برجام تاخیری که در نهایی شدن برجام ایجاد کرده تا این لحظه 3 میلیارد دلار برای کشور هزینه داشته و به ایران ضربه زده است، با این رقم می توانستیم آبادان را آباد کنیم."

برداشت سوم:

وزیر بهداشت درپاسخ به انتقادات برنامه ثریا می گوید: شعار ثریا را عوض کنید، با این سیاه نمایی ها، شما دیدبان پسرفت ایران هستید نه پیشرفت.

این فقط سه برداشت کوتاه از صدها واکنش پیدا و پنهان دولت و حامیانش در حمله به برنامه انقلابی ثریاست. حمله هایی که در فضای رسانه ای و فضای مجازی با همکاری رسانه های غرب گرا و حتی بعضا رسانه های ضدانقلاب و کانالهایی نظیر آمدنیوز و مملکته و... تکمیل می شود.

اما علت این همه واکنش های پیدا و پنهان و تعطیلی های مکرر برنامه ثریا در سه سال اخیر چست؟ ثریا در دولت قبل هم برنامه ای چالشی و انتقادی بود. اما به رغم انتقادات دولت قبل به این برنامه، هیچ گاه خبر از تعطیلی ثریا مطرح نشد. چرا دولت یازدهم که "شعار آزادی بیان" و "شفاف سازی" را دائما تکرار می کند در پی فشار بر ثریا و تعطیلی این برنامه است. جالب آنکه تهیه کننده ثریا سال گذشته در مصاحبه ای گفته بود: پس از پخش برنامه ها و مستندهای هسته ای ثریا در نقد برجام با فشار بخشهایی از بدنه دولت، حتی آنها را مجبور کرده اند که دفتری که در اختیار دارند – که ظاهرا متعلق به مجموعه ی مستقلی بوده که با دولت همکاری های پژوهشی داشته -را تخلیه کنند و آنها چند ماهی آواره شده اند تا جایی را اجاره کنند. این حد از فشار برای تعطیل شدن یک برنامه بسیار عجیب و بی نظیر است.

به نظر می رسد رمز پنهان این فشارها را باید در همان شعار برنامه ثریا جستجو کرد. ثریا "دیدبانی برای پیشرفت ایران" است. همان شعاری که دولتمردان نسبت به آن حساس بوده اند. ثریا ظاهرا بر مبنای همین شعارش وظیفه دارد چالشها و مشکلات و دستاوردهای مسیر پیشرفت کشور را رصد و ارزیابی و دیدبانی کند. حالا وقتی در دولت یازدهم اکثر حوزه های پیشرفت کشور متوقف می شود و یا عقبگرد می کند باید هم دیدبان پیشرفت را کور کنند .

وقتی قلب راکتور بومی اراک به عنوان سمبل پیشرفت و توانمندی دانشمندان هسته ای کشور از بتن پر می شود و ثریا ابعاد این اتفاق تلخ را برای مردم روایت می کند، باید هم چشمان ثریا را از بتن پر کنند تا دیگر دیدبانی نباشد تا از "پسرفتها" ببیند و برای مردم روایت کند.

وقتی متخصصان صنعت هسته ای و همکاران شهید مصطفی احمدی روشن امروز مجبورند به جای صنعت هسته ای در صنعت فاضلاب و اداره اوقاف کار کنند و ثریا این بی مهری ها را فریاد می زند باید هم به برجک دیدبانی ثریا شلیک کنند.

وقتی مفاسد نظام بانکی، برج سازی و بنگاه داری بانکها با پول مردم همچنان ادامه دارد و رکود بی سابقه تولید نیز و ثریا این مسائل را هشدار می دهد....

وقتی هزاران متقاضیان مسکن مهر در انتظار تحویل گرفتن واحدهایشان با وعده های توخالی مسوولین ناامید شده اند و حضرات مسکن مهر را مزخرف می نامند و حتی یک واحد هم "مسکن اجتماعی" نمی سازند! و ثریا درد دل های مردم را نشان می دهد ....

وقتی رشد علمی متوقف می شود و وقتی فناوری فضایی و ماهواره ای کشور و برخی پروژه های موشکی از بیم برخی واکنشهای غربی ها، نیمه تعطیل و تعطیل می شوند و ثریا اینها را فریا می زند ....باید هم ثریا را از برجک دیدبانی پایین کشید. وقتی قرار است از مسیر پیشرفت عقب نشینی کنیم "دیدبانی برای پیشرفت" فقط مزاحمت ایجاد می کند. به جای دیدبان حضرات نیازمند رسانه هایی هستند که بزک کنند چهره این عقب نشینی ها را... نیازمند ماله کشانی هنرمند که مانند خودشان ماله بکشند بر عقب نشینی ها و پسرفت ها.... نیازمند کسانی که مثلا بتوانند اجبارآمریکا بر ایران برای خارج کردن آب سنگین اراک از کشور را به عنوان "وارد شدن ایران در باشگاه صادر کنندگان آب سنگین در جهان" جا بزنند، باشگاه خیالی که ساخته بزک کنندگان آمریکاست.

ثریا و رسانه های انقلابی باید افتخار کنند که در دوره های مختلف، خار چشم باندهای قدرت و ثروت بوده اند و این فشارها نباید آنها را از میدان به در کند.

رسانه ملی باید در موضوع زمزمه های تعطیلی برنامه ثریا پاسخگو باشد و شفاف سازی کند. چرا که ثریا یکی از برنامه‌هایی است که رهبر انقلاب به طور ویژه پس از انتصاب آقای دکتر علی عسگری به ایشان برای توجه بیشتر به این برنامه و سایر برنامه‌های انقلابی سفارش کرده‌اند برنامه ای که در چند سال گذشته جریان ساز و موثر بوده است و مخاطبان زیادی را با خود همراه کرده است. ثریا در همین یک هفته اخیر 5 جایزه و تندیس متفاوت از دو جشنواره عمار و " ایران ساخت" دریافت کرده است که نشان دهنده کیفیت بالای تولیدات این برنامه است.

صدا و سیما باید نشان دهد که آیا در برابر فشارهای دولت و باندهای قدرت و ثروت مستقل می ماند؟ این آزمونی بزرگ برای مدیران فعلی صدا و سیماست و قطعا در آینده مردم درخصوص عملکرد مدیران تلویزیون قضاوت خواهند کرد. بسیاری از هشدارهای برنامه ثریا در چند سال گذشته درخصوص آثار برجام و اعتماد یکطرفه به آمریکا، مشکلات و آثار تعطیلی مسکن مهر، احتمال ورشکستگی مالی طرح تحول سلامت در پی افزایش چشمگیر تعرفه های درمانی و.... در چند ماه اخیر متاسفانه به حقیقت پیوسته و آثار آن برای مردم عینی شده است.

آیا ثریا باید تاوان درست بودن پیش بینی های کارشناسی اش را بدهد؟ و آیا غرب گرایان و محافظه کاران و مروجان گفتمان "ما نمی توانیم" سرانجام، انتقام خود را از ثریا خواهند گرفت؟

*کامران قبادی

انهای پیام/

دیدگاه شما
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا مقدار عبارت
را در باکس روبرو وارد کنید:
ارسال
دیدگاه دیگران
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۹:۱۵
دانشگاه پیام نور زاهدان به عطر شهدای گمنام متبرک می شود
مسئول بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان از تشییع و تدفین دو شهید گمنام در دانشگاه پیام نور زاهدان همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) خبر داد.
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۹:۱۰
حضرت زهرا (س) درس مقاومت و ایستادگی را از پیامبر اسلام آموخت
امام جمعه دلگان گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) درس شجاعت، مقاومت و ایستادگی را از پیامبر گرامی اسلام آموخت.
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۸:۱۱
فیلم/ شعرخوانی حمیدرضا برقعی در وصف حضرت زهرا (س)
سید حمیدرضا برقعی شاعر کشورمان شعری در وصف حضرت زهرا سلام‌الله علیها قرائت کرد.
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۸:۰۹
صوت/ رهبر انقلاب: باید خطر را به مردم عزیز بگویم
رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی یکی از مهم‌ترین آفت‌های همه‌ انقلاب‌ها را «ارتجاع» خواندند و فرمودند: ارتجاع یعنی این حرکتی که انقلاب شروع کرده و ملت با سرعت داشتند در این مسیر حرکت می‌ک...
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۸:۰۱
درآمد صادرات "گواوای" سیستان و بلوچستان به جیب هرمزگان می‌رود
نبود واحدهای فرآوری در سیستان و بلوچستان موجب شده یکی از مهمترین و پراهمیت‌ترین میوه‌های گرم‌سیری این استان برای فرآوری و صادرات به خارج‌ از کشور به هرمزگان برود.
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۷:۵۷
واکنش پرستویی به قلیان کشیدن یک کمک داور حین بازی +عکس
پرویز پرستویی با انتشار این تصویر در اینستاگرامش با لحنی انتقادی نوشته آزمایش قلیان متحرک قبل از جام جهانی روسیه در ایران، توضیحات بیشتر در ۹۰ هفته آینده!
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۷:۵۵
گلایه از بی رحمی سینما/ الناز شاکردوست مطلب شکایت آمیز خود را به سرعت حذف کرد! +عکس
اوایل بهمن ماه خبری مبنی بر آسیب دیدگی الناز شاکردوست در لوکیشن فیلمبرداری «دو طبقه روی پیلوت» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان در رسانه ها منتشر شد.
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۷:۵۴
هجمه انگلیسی به ارتش انقلابی
مبدا هجمه اخیر به ارتش جمهوری اسلامی ایران، انگلیس بوده است؛ کشوری که با پذیرا بودن تعداد قابل توجهی از «آقازاده»های ایرانی، منشأ ظهور و بروز فتنه‌های متعددی علیه ملت ایران به شمار می‌رود.
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۷:۵۲
وصیت‌نامه شهید مهدی جمعه‌بیگی/ زمان شهادت دست‌هایم را از تابوت بیرون بیاورید
شهید بیگی در وصیت‌نامه خود آورده است: «اگر خدا خواسته که من در این راه به آرزویم برسم و اگر شهید شدم و به آرزوی خودم رسیدم دست‌هایم را از تابوت بیرون بیاورید تا مردم بدانند که من کورکورانه کشته نشده‌...
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۷:۵۱
تقدیر فرزندان شهدای سیستان و بلوچستان از فرمانده سپاه سلمان/ کنگره ملی بزرگداشت شهدای استان برگ زرینی در کارنامه غیورمردان شیعه و سنی
فرزندان شهدای سیستان و بلوچستان با ارسال لوح یادبودی، از سردار حسین معروفی فرمانده سپاه سلمان به پاس زحماتش در برگزاری کنگره ملی بزرگداشت شهدای استان تجلیل و تقدیر کردند.

پربننده ترین ها

پر بحث ترینها

۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۳:۴۰
یکی از صفات برجسته حضرت فاطمه (س)، همراه بودن با ولایت است
امام جمعه موقت بخش جلگه چاه هاشم گفت: یکی از صفات برجسته حضرت فاطمه زهرا (س)، همراه بودن با ولایت و امامت است.
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۳:۱۷
حضور باشکوه در راهپیمایی ۲۲ بهمن تجدید عهد و بیعت مردم با انقلاب اسلامی بود
امام جمعه دلگان گفت: حضور باشکوه در راهپیمایی 22 بهمن تجدید عهد و بیعت مردم با آرمان های انقلاب اسلامی بود.
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۸:۵۵
پوستر/ اولین شهید دوران دفاع مقدس شهرستان دلگان
پوستر پاسدار شهید علی اکبر رخشانی از شهرستان دلگان منتشر شده است.
۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۱۰:۱۸
همایش اتحاد و همدلی طایفه سپاهی در شهرستان دلگان برگزار شد+ تصاویر
همایش اتحاد و همدلی طایفه سپاهی با حضور اقشار مختلف این طایفه بزرگ در شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان برگزار شد.
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۱۸:۱۴
تصاویر/ دیدار اعضای کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان با مقام معظم رهبری
اعضای کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان ۱۶ دی ماه ۹۶ با مقام معظم رهبری دیدار داشتند.
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۹:۲۲
شیعه و سنی در جمهوری اسلامی در دشوارترین میدان‌ها کنار یکدیگرند
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان سیستان‌وبلوچستان که در تاریخ ۱۶ بهمن ۹۶ برگزار شده بود، صبح امروز در محل این همایش در زاهدان منتشر شد.
۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۰۷:۱۴
صوت/ مداحی میثم مطیعی به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س)
مداحی میثم مطیعی به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها را بشنوید.
۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۰۷:۱۸
یوز ایرانی یا جاسوس‌آمریکایی؟!
کیهان به نوبه خود طی گزارش مفصلی در اسفند ماه ۱۳۹۳ و با عنوان «مجوز شکار حیوانات یا جمع‌آوری اطلاعات»! به ماجرای مشکوک حضور اتباع آمریکا و انگلیس که در پوشش شکار به مناطق کویری ایران گسیل شده بودند، پ...
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۸:۴۱
فیلم/ اکبر عبدی: رهبر انقلاب پیگیر مراحل درمانم بودند
اکبر عبدی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: در طول مراحل درمانم، آقا دو بار جویای احوالم شدند.
۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۰۷:۱۶
فیلم/ واکنش رهبر انقلاب به گزارش استاندار سیستان و بلوچستان
سخنان رهبر معظم انقلاب پس از ارائه گزارش استاندار سیستان و بلوچستان منتشر شد.
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۹:۱۵
دانشگاه پیام نور زاهدان به عطر شهدای گمنام متبرک می شود
مسئول بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان از تشییع و تدفین دو شهید گمنام در دانشگاه پیام نور زاهدان همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) خبر داد.
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۹:۱۰
حضرت زهرا (س) درس مقاومت و ایستادگی را از پیامبر اسلام آموخت
امام جمعه دلگان گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) درس شجاعت، مقاومت و ایستادگی را از پیامبر گرامی اسلام آموخت.
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۸:۱۱
فیلم/ شعرخوانی حمیدرضا برقعی در وصف حضرت زهرا (س)
سید حمیدرضا برقعی شاعر کشورمان شعری در وصف حضرت زهرا سلام‌الله علیها قرائت کرد.
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۸:۰۹
صوت/ رهبر انقلاب: باید خطر را به مردم عزیز بگویم
رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی یکی از مهم‌ترین آفت‌های همه‌ انقلاب‌ها را «ارتجاع» خواندند و فرمودند: ارتجاع یعنی این حرکتی که انقلاب شروع کرده و ملت با سرعت داشتند در این مسیر حرکت می‌ک...
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۸:۰۱
درآمد صادرات "گواوای" سیستان و بلوچستان به جیب هرمزگان می‌رود
نبود واحدهای فرآوری در سیستان و بلوچستان موجب شده یکی از مهمترین و پراهمیت‌ترین میوه‌های گرم‌سیری این استان برای فرآوری و صادرات به خارج‌ از کشور به هرمزگان برود.
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۷:۵۷
واکنش پرستویی به قلیان کشیدن یک کمک داور حین بازی +عکس
پرویز پرستویی با انتشار این تصویر در اینستاگرامش با لحنی انتقادی نوشته آزمایش قلیان متحرک قبل از جام جهانی روسیه در ایران، توضیحات بیشتر در ۹۰ هفته آینده!
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۷:۵۵
گلایه از بی رحمی سینما/ الناز شاکردوست مطلب شکایت آمیز خود را به سرعت حذف کرد! +عکس
اوایل بهمن ماه خبری مبنی بر آسیب دیدگی الناز شاکردوست در لوکیشن فیلمبرداری «دو طبقه روی پیلوت» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان در رسانه ها منتشر شد.
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۷:۵۴
هجمه انگلیسی به ارتش انقلابی
مبدا هجمه اخیر به ارتش جمهوری اسلامی ایران، انگلیس بوده است؛ کشوری که با پذیرا بودن تعداد قابل توجهی از «آقازاده»های ایرانی، منشأ ظهور و بروز فتنه‌های متعددی علیه ملت ایران به شمار می‌رود.
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۷:۵۲
وصیت‌نامه شهید مهدی جمعه‌بیگی/ زمان شهادت دست‌هایم را از تابوت بیرون بیاورید
شهید بیگی در وصیت‌نامه خود آورده است: «اگر خدا خواسته که من در این راه به آرزویم برسم و اگر شهید شدم و به آرزوی خودم رسیدم دست‌هایم را از تابوت بیرون بیاورید تا مردم بدانند که من کورکورانه کشته نشده‌...
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۷:۵۱
تقدیر فرزندان شهدای سیستان و بلوچستان از فرمانده سپاه سلمان/ کنگره ملی بزرگداشت شهدای استان برگ زرینی در کارنامه غیورمردان شیعه و سنی
فرزندان شهدای سیستان و بلوچستان با ارسال لوح یادبودی، از سردار حسین معروفی فرمانده سپاه سلمان به پاس زحماتش در برگزاری کنگره ملی بزرگداشت شهدای استان تجلیل و تقدیر کردند.