امروز: یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶
سرویس : سیاسی
زمان : ۱۳۹۶/۸/۲ - ۰۹:۰۷
شناسه خبر: ۴۳۱۸۴۲
 
مهدی فضائلی
درس‌آموزی از یک‌حرکت اخلاقی بجای ذوق‌زدگی!
وقتی یک شخصیت و عالم وارسته و اخلاقی از عبارتی که معلوم است در صدد یزیددانستن خاتمی و حجاج‌دانستن آیت‌الله ری‌شهری نیست و فقط در مقام محاجه اینگونه مطرح شده، چنین طلب حلالیت می‌کند و از سیاه‌رویی خود در روز بازخواست نگران است پس وای به حال آنان که با اشتباهات بزرگ خود چه ظلمی که به نظام اسلامی و مردم نکردند!

به گزارش دلگان پرس به نقل ازخبرگزاری فارس ـ "من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی،همچون گذشته اعتراف می‌کنم که بعض تصمیمات اول انقلاب در سپردن پست‌ها و امور مهمه کشور به گروهی که عقیده خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی(ص) نداشته‌اند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن به راحتی از میان نمی‌رود."(صحیفه ج ۲۱،ص۲۸۵)
این یکی از ده‌ها رفتار شجاعانه و درس‌آموز امام راحل(ره) به همه،خصوصا" مسئولان کشور بود که اگر اشتباهی عمومی و با تاثیرات فراگیر مرتکب شدند،با شهامت توام با ندامت به آن اعتراف و از تکرار آن پرهیز کنند. بگذریم که این رفتار امام ناشی از بزرگواری ایشان بود و پس از این اعتراف، تصریح می‌کنند:"...گر چه در آن موقع هم من شخصا" مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تایید دوستان قبول نمودم و..."
این نه تنها مشی بنیانگذار جمهوری اسلامی بلکه مشی رهبری معظم و برخی دیگر از دست‌پرورده‌های امام راحل(ره) نیز بوده و هست.
در این یادداشت بنای مرور همه نمونه‌های چنین رفتاری را ندارم و فقط به موردی که اخیرا" اتفاق افتاد می‌پردازم!
چند روز پیش از آیت‌الله حائری شیرازی که از دیرباز به عنوان استاد اخلاق شناخته شده بودند و اقشار متنوعی در سراسر کشور و از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون از ایشان بهره ها برده اند، متنی منتشر شد که جریان دوم خرداد با ذوق‌زدگی زائدالوصفی با تیتر "طلب حلالیت حائری شیرازی از خاتمی" در رسانه‌های خود اعم از مجازی و فیزیکی باز نشر دادند.
متن نوشته آیت‌الله حائری شیرازی عبارت است از:"بسم الله الرحمن الرحیم. عارضه‌ی اخیرم که تکلم در حد «سلام» و «والسلام» است نه نشان‌دهنده‌ی پایان عمرم است و نه چیز دیگر؛ ولی فرصتی است تا از همه‌ی کسانی که در وادی رقابت سیاسی و … به آنها ستم کرده‌ام حلیّت بطلبم. مثلاّ از شخصی پرسیدم شما چرا می‌گویید خاتمی رئیس‌جمهور شود؟ او گفت: چون خوشکل است. گفتم: یزید هم خوشکل بود. از دیگری پرسیدم چرا به آقای ری‌شهری رأی می‌دهی؟ گفت: چون حافظ قرآن است. گفتم: حجاج ابن یوسف هم حافظ قرآن بود. بالاخره اگر در این دنیا حلال نکنند، عاقبتِ روز بازخواستم، سیاه‌رویی است. از همه حلیّت می‌طلبم. دعا فرمایید."
این رفتار این استاد اخلاق، بیش از آنکه فرحبخش این جریان و احیانا" خود آقای خاتمی باشد، باید موجب تنبه و درس‌آموزی از آن باشد!
وقتی یک شخصیت و عالم وارسته و اخلاقی از عبارتی که معلوم است در صدد یزید دانستن خاتمی و حجاج دانستن آیت‌الله ری‌شهری نیست و فقط در مقام محاجه اینگونه مطرح شده، چنین طلب حلالیت می‌کند و از سیاه‌رویی خود در روز بازخواست نگران است پس وای به حال آنانکه با اشتباهات بزرگ خود چه ظلمی که به نظام اسلامی و مردم نکردند!
اینجا بد نیست به برخی رفتارهای آقای خاتمی که در جریان فتنه ۸۸ رخ داد و خواسته و ناخواسته در ایجاد و گسترش آن موثر بود مروری داشته باشم.
۱) اعلام برنده شدن مهندس موسوی همزمان با انداختن برگه رای در صندوق جماران!(هر چند اضافه می‌کند من پیشگو نیستم)
۲) انتشار خبری مبنی بر تبریک وی به موسوی در ساعت ۱۲:۱۰ روز رای گیری در دو سایت وابسته به اصلاحات و عدم تکذیب آن!
۳) همراهی با موسوی و کروبی در ۲۳ خرداد با بیانیه ای که عملا" فرمان شورش علیه جمهوریت بود.
۴) حضور در راهپیمایی اعتراض‌آمیز و غیرقانونی ۲۵ خرداد که منجر به کشته شدن چند نفر و آتش‌زدن چند اتوبوس، بانک و حمله به پایگاه بسیج مقداد شد. خاتمی مانند دیگر مسببان این ماجرا هیچوقت این رفتارها را محکوم نکرد و با عاملان آن وقایع مرزبندی ننمود.
۵)صدور بیانیه در همراهی با موسوی و کروبی و دعوت به حضور "پر نشاط و شاداب".در این بیانیه تعابیر "مسالمت‌آمیز" و " قانونی" آمده بود ولی وقتی اصل حرکتی غیرقانونی بوده چگونه می‌شود حضور پر نشاط و شاداب در آن قانونی باشد؟!
۶) نامه سرگشاده و مشترک با موسوی در ۲۸ خرداد ۸۸، به آیت الله شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه در دفاع از بازداشت شدگان و مدنی خواندن رفتار آشوب گران!
۵)در خواست راهپیمایی مجمع روحانیون مبارز به دبیرکلی خاتمی برای ۳۰ خرداد به رغم اقامه نماز جمعه توسط رهبر انقلاب در ۲۹ خرداد و تعلل در لغو آن به رغم عدم صدور مجوز.
تعدادی از معترضان بر اساس دعوت مذکور به خیابان ها آمدند و در پی اقدامات آشوب گرانه، تعدادی از شهروندان در روز ۳۰ خرداد کشته شدند!
اینها نمونه هایی از رفتارها و اقدامات آقای خاتمی است که نه تنها در مهار فتنه و کنترل شرایط نقشی ایفا ننمود بلکه حداقل در دامن زدن به فتنه و آشوب نقش مهم و تعیین کننده داشت.
آیا اگر خاتمی بجای اعلام برنده شدن و تبریک زودهنگام به موسوی،همه را به انتظار تا اعلام نتایج قانونی و تمکین از آن‌ فرامی‌خواند باز هم آن اتفاقات به آن شکل رخ میداد؟
آیا اگر خاتمی پس از راهپیمایی ۲۵ خرداد، قاطعانه اقدامات آشوب‌طلبانه آن روز را محکوم می‌کرد و صف خود را از آنان جدا می‌نمود،فتنه آنگونه گسترش پیدا می‌کرد؟
آیا اگر آقای خاتمی بجای نامه سرگشاده به رئیس قوه قضائیه و صدور بیانیه و تهییج معترضان و آشوب طلبان، بیانیه ای خطاب به هوادارانش و نامه سرگشاده‌ای به موسوی و کروبی منتشر می‌کرد و آنها را به رعایت قانون و تمکین در برابر نهادهای قانونی فرامی خواند، آتش فتنه‌انگیزان، آنگونه شعله ور می‌ماند؟
و آیا و آیا...
حتما" پاسخ ابن پرسش ها منفی است و حتما" آقای خاتمی در تحمیل هزینه های سنگین و غیرقابل جبران به مردم و نظام در فتنه ۸۸ سهم مهمی دارد.
امروز نیز آقای خاتمی که بهتر از هرکس دیگری هم از دروغ بزرگ تقلب در انتخابات ۸۸ مطلع است، هم حمایت های بی دریغ و موثر رهبری در دوران ریاست جمهوری را کاملا" درک کرده و هم مشمول تکریم و احترام کم سابقه رهبر فرزانه انقلاب پس از دوران ریاست جمهوری بوده است، می‌تواند یکبار دیگر سهم خود را در تقویت نظام ایفا کند و از سرزنش سرزنش کنندگان نهراسد!
خوب است همه ما و آقای خاتمی از رفتار آیت‌الله حائری شیرازی درس بگیریم و با توبه و طلب حلالیت از سیاه‌رویی در روز رستاخیز، خود را نجات بدهیم.

** انتشار همزمان در روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

دیدگاه شما
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا مقدار عبارت
را در باکس روبرو وارد کنید:
ارسال
دیدگاه دیگران
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۱۰:۳۸
نخستین همایش زنان بلوچ در شهرستان دلگان برگزار شد+ تصاویر
نخستین همایش زنان بلوچ در شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان برگزار شد.
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۵۸
علیرضا قربانی بهترین خواننده موسیقی معاصر/ مهدی یراحی بهترین خواننده موسیقی پاپ
برندگان جایزه باربد جشنواره موسیقی فجر در بخش های پاپ، کلاسیک، تلفیقی باکلام، تلفیقی بی کلام، ایرانی دستگاهی بی کلام، ایرانی دستگاهی با کلام، ایرانی معاصر بی‌کلام، ایرانی معاصر باکلام در حال معرفی هست...
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۴۶
پرچم ایران در اسکله بندر شهید بهشتی چابهار نیمه افراشته شد
در پی سانحه کشتی نفتکش "سانچی"که به جان باختن ٣٢ تن از دریانوردان منجر شد پرچم جمهوری اسلامی ایران در اسکله بندر شهید بهشتی چابهار نیمه افراشته و به یاد دریانوردان کشتی نفتی ادای احترام شد.
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۴۳
فیلم/ نظر جنجالی ارجمند درباره شریفی‌نیا!
داریوش ارجمند در برنامه تلویزیونی «من و شما» درباره محمدرضا شریفی‌نیا صحبت کرد.
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۴۰
آرزوی می‌کنم شهید شوم و پرچم ایران کفنم باشد/ ترسی از بیان آرزوهایم ندارم
شاعر برجسته کشورمان با بیان اینکه آرزوی می‌کنم شهید شوم و پرچم ایران کفنم باشد، گفت: آرزوی شهادت دارم و پرچم ایران کفنم باشد. این روزها هیچ ترسی از بیان آرزوهایم در هیچ جمعی ندارم.
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۳۹
شهادت یک فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی
یک اسیر فلسطینی بر اثر بی‌توجهی مقامات رژیم صهیونیستی به درمان وی که مبتلا به سرطان بود، در زندان این رژیم به شهادت رسید.
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۳۷
پاسخ جانانه مجری تلویزیون به توهین های مهراب قاسمخانی
هفته گذشته ویدئویی از برنامه صبحگاهی شبکه دو منتشر شد که مجری این برنامه از سکوت سلبریتی‌ها نسبت به فاجعه سانچی که به درگذشت ۳۲ نفر ایران منتهی شد، انتقاد کرده بود.
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۳۴
پیامبر خدا (ص) را می‌شود نقد کرد، برجام را نه!/ برجام کلاه گشادی بود که آمریکا بر سر ایران گذاشته است
مدیر مسئول کیهان گفت: وقتی آقای روحانی به عنوان رئیس دولت معتقد است که پیامبر خدا (ص) و امامان معصوم (ع) را می توان نقد کرد! تعجب آور است که چرا نقد برجام را برنمی تابند.
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۳۳
تجلیل از فردی که تفکرات سیاسی امام را نقطه انحطاط و زوال ایران میداند!
هفته گذشته اتفاقی در کشورمان رخ داد که از دید برخی رسانه ها مغفول ماند و آن تجلیل رییس جمهور از سید جواد طباطبایی به عنوان متفکر علوم انسانی بود؛ سال گذشته نیز به بهانه رونمایی از کتاب «فیلسوف سیاست» ...
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۲۱
مراسم شب شعر و خاطره گرامی داشت شهدای دلگان برگزار شد+ تصاویر
مراسم شب شعر و خاطره گرامی داشت شهدای دلگان با هدف اعتلای فرهنگ ایثار و فداکاری در این شهرستان برگزار شد.

پربننده ترین ها

پر بحث ترینها

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۷:۰۰
قوه قضائیه با جدیت با برهم زنندگان نظم عمومی برخورد می کند
رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان در جمع مردم جلگه شهرستان دلگان گفت: قوه قضائیه با جدیت با برهم زنندگان نظم عمومی و با اشرار برخورد می کند.
۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۱۲:۴۹
دوستی با چاشنی خیانت در تلگرام/ رد پای شبکه های اجتماعی در دادخواست های طلاق هویداست
در حالی این روزها شاهد سرد شدن روابط زناشویی و افزایش آمار طلاق در جامعه هستیم که رد پای شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام در دادخواست های طلاق هویدا است.
۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۱۰:۵۰
عکسی از جوانی اکبر عبدی و 3 بازیگر مطرح مرد
تصویرى قدیمى از جوانى 4 بازیگر سینما و تلویزیون، حمید جبلى، آتیلا پسیانى،اکبر عبدى و محمود جعفرى منتشر شده است.
۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۱۰:۵۲
پوشش نرگس محمدی در یک سفر خارجی +عکس
نرگس محمدی تصویری تازه از سفر تفریحی اش به خارج کشور منتشر کرد.
۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۱۰:۴۹
سیستان و بلوچستان، کلکسیون پروژه‌های ناتمام/ توسعه استان قربانی کمبود بودجه
یکی از مشکلاتی که همواره مردم از آن رنج می برند پروژه های ناتمامی است که سال ها باید چشم انتظار اتمام آن ها نشست و برخی از این پروژه‌ها به معضلاتی حل نشدنی و گره‌های کور تبدیل شده اند.
۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۱۱:۰۰
شهر بدون شهردار جنوب سیستان و بلوچستان/ مدیریت جهادی توان رفع محرومیت های منطقه را دارد
با گذشت چهار ماه از آغاز به کار دوره پنجم شوراهای شهر، اما همچنان شهردار دلگان سیستان و بلوچستان انتخاب نشده است.
۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۱۲:۴۷
آمار ارائه شده در حوزه اشتغال واقعی نیست/ از افزایش حامل‌های انرژی پرهیز شود/ واردات بیش از صادرات است
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار ارائه شده در حوزه اشتغال واقعی نیست، گفت: از افزایش حامل‌های انرژی پرهیز شود چون افزایش آن حتی به میزان کم باعث افزایش قیمت خدمات می‌شود.
۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۱۰:۵۸
تحقیر «جاسوس ایرانی» در اردوگاه عراق +عکس
دیری نپایید که جاسوس خائن با یک برنامه ی حساب شده و منظم از طرف اردوگاه مورد غضب سربازان عراقی قرار گرفت و به بدترین شکل ممکن در مقابل دیدگان بچه ها چنان مورد ضرب و شتم قرارگرفت که نظیر آن را کسی در ا...
۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۹:۳۴
فرار شاه خائن یکی ازروزهای بیادماندنی انقلاب اسلامی است/ مردم خواستار برپایی نظام سیاسی نوینی بر مبنای قوانین اسلامی بودند
امام جمعه دلگان گفت: فرار شاه خائن در 26 دی ماه سال 57 یکی از این روزهای بیادماندنی و فراموش نشدنی انقلاب اسلامی است.
۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۶:۴۷
آتش به جان برج زاهدان افتاد/ علت حادثه در دست بررسی است
مسئول روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان با بیان اینکه آتش سوزی خیابان بزرگمهر هیچ گونه تلفاتی نداشته است، گفت: علت حادثه در دست بررسی می باشد.
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۱۰:۳۸
نخستین همایش زنان بلوچ در شهرستان دلگان برگزار شد+ تصاویر
نخستین همایش زنان بلوچ در شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان برگزار شد.
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۵۸
علیرضا قربانی بهترین خواننده موسیقی معاصر/ مهدی یراحی بهترین خواننده موسیقی پاپ
برندگان جایزه باربد جشنواره موسیقی فجر در بخش های پاپ، کلاسیک، تلفیقی باکلام، تلفیقی بی کلام، ایرانی دستگاهی بی کلام، ایرانی دستگاهی با کلام، ایرانی معاصر بی‌کلام، ایرانی معاصر باکلام در حال معرفی هست...
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۴۶
پرچم ایران در اسکله بندر شهید بهشتی چابهار نیمه افراشته شد
در پی سانحه کشتی نفتکش "سانچی"که به جان باختن ٣٢ تن از دریانوردان منجر شد پرچم جمهوری اسلامی ایران در اسکله بندر شهید بهشتی چابهار نیمه افراشته و به یاد دریانوردان کشتی نفتی ادای احترام شد.
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۴۳
فیلم/ نظر جنجالی ارجمند درباره شریفی‌نیا!
داریوش ارجمند در برنامه تلویزیونی «من و شما» درباره محمدرضا شریفی‌نیا صحبت کرد.
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۴۰
آرزوی می‌کنم شهید شوم و پرچم ایران کفنم باشد/ ترسی از بیان آرزوهایم ندارم
شاعر برجسته کشورمان با بیان اینکه آرزوی می‌کنم شهید شوم و پرچم ایران کفنم باشد، گفت: آرزوی شهادت دارم و پرچم ایران کفنم باشد. این روزها هیچ ترسی از بیان آرزوهایم در هیچ جمعی ندارم.
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۳۹
شهادت یک فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی
یک اسیر فلسطینی بر اثر بی‌توجهی مقامات رژیم صهیونیستی به درمان وی که مبتلا به سرطان بود، در زندان این رژیم به شهادت رسید.
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۳۷
پاسخ جانانه مجری تلویزیون به توهین های مهراب قاسمخانی
هفته گذشته ویدئویی از برنامه صبحگاهی شبکه دو منتشر شد که مجری این برنامه از سکوت سلبریتی‌ها نسبت به فاجعه سانچی که به درگذشت ۳۲ نفر ایران منتهی شد، انتقاد کرده بود.
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۳۴
پیامبر خدا (ص) را می‌شود نقد کرد، برجام را نه!/ برجام کلاه گشادی بود که آمریکا بر سر ایران گذاشته است
مدیر مسئول کیهان گفت: وقتی آقای روحانی به عنوان رئیس دولت معتقد است که پیامبر خدا (ص) و امامان معصوم (ع) را می توان نقد کرد! تعجب آور است که چرا نقد برجام را برنمی تابند.
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۳۳
تجلیل از فردی که تفکرات سیاسی امام را نقطه انحطاط و زوال ایران میداند!
هفته گذشته اتفاقی در کشورمان رخ داد که از دید برخی رسانه ها مغفول ماند و آن تجلیل رییس جمهور از سید جواد طباطبایی به عنوان متفکر علوم انسانی بود؛ سال گذشته نیز به بهانه رونمایی از کتاب «فیلسوف سیاست» ...
۱۳۹۶/۱۱/۱ - ۰۷:۲۱
مراسم شب شعر و خاطره گرامی داشت شهدای دلگان برگزار شد+ تصاویر
مراسم شب شعر و خاطره گرامی داشت شهدای دلگان با هدف اعتلای فرهنگ ایثار و فداکاری در این شهرستان برگزار شد.